Ga naar de bovenkant van de pagina

Zwemmen is een totale work-out

Geschreven door justme op 29 12 2011. Aantal keer gelezen: 1643. Permalink

Zwemmen is een totale work-out

Categorieën: Sport en Fitness, Fitness.

Met zwemmen train je alle spieren. Ook je conditie gaat enorm vooruit en het is ook nog eens heel leuk om te doen!
Aangezien ik last heb van fibromyalgie en dus snel overbelast raak, ging ik op zoek naar een sport die ik wel kon en niet teveel belast. Verder wilde ik een sport waar ik mijn spieren sterker kon maken, betere conditie zou krijgen en mijn gewicht kon minderen. De sport die ik vond is zwemmen. Ik train bij een zwemclub. Dit klinkt direct weer als huge, maar het is een kleine en gemoedelijke zwemclub die wedstrijden niet als prioriteit ziet. De reden dat ik bij een club ben gegaan is dat ik alleen zwemmen niks aan vind, en dat je een stok achter de deur hebt omdat je trainingstijden hebt. Ook krijg je een goede training waarmee ik mijn doelen kon behalen. Het begin was pittig, ik was na één baan uitgeteld en de slagen waren moeilijker dan ik dacht. Toch vond ik het enorm leuk om te doen en ze waren allemaal heel gezellig en behulpzaam. Ik ben dus dapper doorgegaan en volgde als het even kon alle drie de trainingen in de week. Elke training duurt een uur en na dat uur was ik kapot maar zeer voldaan. Ik draag een endurance badpak, want die gaan langer mee. Ik had eerst een gewoon badpak, maar binnen een paar maanden ging hij lubberen en kreeg echt slijtplekken. Verder draag ik een badmuts. Dit zorgt er niet alleen voor dat je "harder" gaat, maar houdt ook vervelende haren uit je gezicht. Ik draag ook een duikbril. Het is wel even zoeken en uitproberen welke het fijnste draagt, maar ik heb nu een sportmodel en die bevalt me prima. Er bestaan ook duikbrillen op sterkte, wat ook heel handig is. Je kunt uiteraard zonder bril zwemmen, maar dan zie je veel slechter en na een tijdje gaan je ogen behoorlijk pijn doen, dus een bril is eigenlijk echt wel nodig. Je hebt bij het zwemmen meerdere slagen, namelijk de schoolslag, vlinderslag, borstcrawl en rugcrawl. Mijn favoriet is de schoolslag, deze slag vind ik gewoon het meest prettig om te zwemmen. De rugcrawl vind ik echt het minst leuk. De vlinderslag is een hele leuke slag, maar wel heel vermoeiend. Ik doe af en toe mee met de masterwedstrijden, dit zijn wedstrijden voor volwassenen en deze zijn gewoon heel gezellig om te doen. Helaas zijn die wedstrijden vaak een eind rijden en dat weerhoudt mij toch wel om vaak mee te doen. Mijn spieren zijn zeker sterker geworden en mijn fibromyalgie speelt amper op met en na het zwemmen. Ook heeft het zwemmen mij enorm geholpen om mijn conditie te verbeteren en mijn gewicht is nu prima en constant. Zwemmen is gewoon een super work-out voor je lichaam en ik vindt het ook heel fijn om te doen, echt een aanrader!

Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Zwemmen met fybromyalgie

Geschreven door Avanti op 30 12 2011. Aantal keer gelezen: 1287.

Al jaren heb ik fybromyalgie en even lang ben ik op zoek naar een manier van bewegen die daar bij past. Ik dacht dat ik die gevonden had in zwemmen, maar was dat ook zo? Hier mijn ervaring.

Lees meer...

Zwemmen, wat is het toch heerlijk!

Geschreven door dianadivera op 06 08 2013. Aantal keer gelezen: 1215.

Zodra ik ergens ben waar ik gemakkelijk een zwembad kan bereiken, dan ga ik erin. Of het nu bij de sauna is of elders, misschien wel in zee; ik hou erg van in en op het water zijn en daar zal ik zeker gebruik van maken.



Lees meer...

Top van de dag:

De eeuwige… 6 dagen geleden
Zoekterm: discuseerder

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring