Ga naar de bovenkant van de pagina

Stress vermijden

Geschreven door vandollum op 29 12 2015. Aantal keer gelezen: 487. Permalink

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Psyche.

Voor ieders emotioneel welzijn moet je stress vermijden. Zo zit je bijvoorbeeld vast in het verkeer, je komt te laat op je werk of om je kind van school af te halen. Veel stress geeft je op een gegeven moment een opgebrand gevoel. Dat is niet goed voor je emotionele gezondheid en fysieke gezondheid. 

Indien je gestrest bent, dan kom je eigenlijk in een soort vluchtreactie terecht. Alles wordt op een gegeven moment een bedreiging voor je en je kan niet meer veel hebben. Er komen allerlei hormonen vrij in je lichaam. Ik heb ook vaak te maken gehad met stress, eigen bedrijf, drie dochters om op te voeden, familie waarvoor gezorgd moet worden. Stress creëert ook angst, je kan in een depressie raken, je kan er door veel gaan eten en je kan er zelfs ziek van worden.

Je moet de stress in je leven gaan beperken. Leer de momenten te herkennen waarop je gestrest bent en voorkom die momenten. Je kan met kleine stappen de stress afbouwen. Indien je tijd te kort komt, doe dan wat aan timemanagement. Je kan niet in één dag alle taken afwerken, dus verdeel je taken over een week. Je moet ook maar eens "nee" zeggen als anderen je iets vragen, want wat hebben die anderen eraan als jij zwaar overspannen raakt.

Ik ben gewoon plezierige dingen gaan doen om mijn stresslevel terug te brengen. Dat hield in leuke dingen doen met mijn kinderen of de honden meenemen naar het bos en daar heerlijk even uitwaaien. Je kan ook een zwembad induiken en even alles vergeten of misschien hou je wel van tuinieren. Je moet jezelf in een positieve richting begeven, zodat je het negatieve vergeet. Als je gezond bent, dan kan je ook stress hanteren, dat is mijn mening. Dus leef gezond en beweeg, doe wat lichamelijke oefeningen dagelijks en bouw dit in, in jouw leefpatroon. Vermijd teveel koffie vanwege de cafeïne, of nicotine, ook zo’n wakkerhouder en stressbezorger. 

Ik heb mezelf aangeleerd dat ik niet meer op alle hulpvragen in mijn omgeving inga. Ik ben ook geen supervrouw die iedereen maar kan helpen en er zelf het loodje bij legt. Andermans problemen zijn andermans problemen, wij hebben die van onszelf en dat is vaak meer dan genoeg. Indien je eenmaal wat technieken onder de knie hebt om stress weg te werken, dan weet je op een gegeven moment niet beter. Je moet je ontspannen als je gestrest bent. Misschien moet je creatief iets gaan doen zoals ik ben gaan schrijven. Ga handwerken om te ontspannen, ga anders ademen, zodat je niet in de stress schiet. Denk ook aan aromatherapie, muziek en vooral veel lachen.


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Kun je hazelnoten… 2 uur geleden
Zoekterm: wilde hazelnoten…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring