Ga naar de bovenkant van de pagina

Sterkere botten opbouwen

Geschreven door Vallie op 16 12 2015. Aantal keer gelezen: 413. Permalink

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Gezonde Voeding.

Van kinds af aan moet je beginnen je botten te versterken. Botten bestaan uit calcium en collageen en je lichaam heeft stoffen nodig om deze botten gezond te houden. Vrouwen zoals ik krijgen vaker na hun vijftigste last van osteoporose, het kraakbeen valt weg en dat moet je natuurlijk tegengaan.

Je kan dit tegengaan door per dag de juiste hoeveelheid calcium in te nemen. Voor kinderen is dit, heb ik gelezen 200 milligram per dag en kinderen boven de vijf jaar mogen rustig wel 700 milligram per dag. Wij als volwassenen hebben 1000 milligram per dag nodig en veel ervan kunnen we uit onze voeding halen. Je kan zelfs calciumsupplementen kopen bij een drogist of apotheek.

Calcium kan je het beste innemen via de voeding. Neem eens sojamelk, eet rapen of de heerlijke boerenkool, nu in de winter. In broccoli zit ook veel calcium. Van sardientjes hou ik zelf niet, maar voor de visliefhebber, hier zit veel calcium in. Mijn dochter eet elke morgen havermout, niet alleen omdat het gezond is, maar vanwege de calcium en natuurlijk bevat de melk ook calcium. Ik heb mijn dochter borstvoeding gegeven voor vier maanden, dus vier maanden lang heeft ze een extra portie vitaminen en calcium van mij gehad.

Vitamine D is ook belangrijk voor je botten en omdat hier zo weinig de zon schijnt kan je een vitamine D halen bij bijna elke winkel, dat versterkt ook je botten. Eiwitten spelen ook een grote rol. Mijn dochter gaat nu de tienerleeftijd in en dan hebben ze meer eiwitten nodig vanwege hun groei en ontwikkeling. Ik gebruik daarvoor een supplement om haar gezondheid te versterken. Je moet alle vitamines en mineralen elke dag innemen, niet alleen goed voor je botten, maar voor je algehele gezondheid. Denk daarbij ook aan magnesium. Magnesium neemt beter calcium op, dus beiden zou optimaal zijn.

Eet vitaminerijk voedsel, voedsel wat rijk is aan vitamine C en B. Dat vernieuwt de botten en houdt de botten sterk en gezond. Vitamine C zit in bloemkool. Aardappelen, spinazie, verrijkte granen die je heerlijk als ontbijt kan eten. Denk ook aan vitamine K, deze is goed voor de darmen en je botten. Denk aan spinazie, broccoli, noten en fruit zoals bessen, druiven en vijgen. Vitamine E kan je via een supplement innemen en als je niet gezond eet pak dan een supplement war dit bovenstaande allemaal inzit. Dat zijn van die super supplementen ook verkrijgbaar bij drogist en zelfs in supermarkten.


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

De borduurpaketten… 4 uur geleden
Zoekterm: borduurpakketten

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring