Ga naar de bovenkant van de pagina

Slapen, hét superfood…

Geschreven door Angel op 11 12 2015. Aantal keer gelezen: 466. Permalink

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Lifestyle.

Met een ruk kijk ik op. 17:30 uur. Er klopt iets niet. Het is donker in de slaapkamer, de plek naast mij is leeg. Het is toch nacht? 

Langzaam dringt het dan allemaal weer tot mij door. Het is zaterdagmiddag. En omdat ik plotseling overvallen werd door vermoeidheid, ben ik een ´schoonheidsslaapje´ gaan doen.

Schoonheidsslaapje, het is een volksgezegde. Maar recente studies wijzen uit dat het wel degelijk een behoorlijke kern van waarheid bevat. Sterker nog, slapen is dan wel niet sexy, maar het is het beste superfood wat je maar kunt bedenken. Of heel mooi gezegd, het is het krachtigste wat een vrouw in haar handtas kan hebben.

Tijdsdruk

Een begrip dat dé praktijk van alle dag blijkt te zijn. Druk, druk, druk. Werken, kinderen, sporten, het huishouden, sociale verplichtingen, een studie nog misschien. We lijken continue achter de feiten aan te rennen en voelen ons gestrest door de tijdsdruk die ons in de hand lijkt hebben. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat kunnen we in de weer zijn en misschien vragen we ons aan het einde van de dag af wat we nou éigenlijk hebben gedaan.

Dolblij laten we ons ´s avonds op de bank zakken achter de tv, de tablet of onze smartphone. Even tijd voor ontspanning en rust, voor we ons bed in duiken om op krachten te komen voor de volgende dag.

Maar…

Wat kan dat dan moeilijk blijken te zijn. Lichamelijk moe, maar geestelijk klaarwakker. Zonde. Zeker wanneer je bedenkt dat een goede dosis slaap veel voordelen biedt. De stress die overdag op ons af komt, wordt in onze slaap verwerkt. Daarnaast werkt slaap genezend én onze huid herstelt tijdens je slaap acht keer sneller. Slapen komt onze gezondheid ten goede, je wordt er mooi van én over het algemeen wordt je ook nog aantrekkelijker gevonden.

Actie

Tijd om in actie te komen. Weg met alle schermen, tenminste, minimaal 45 minuten voor het slapengaan. Want het blauwe licht van die schermen vertelt ons lichaam dat we wakker zijn of moeten blijven. Dit kan weer tot gevolg hebben dat je minder slaperig bent als je naar bed gaat, waardoor je moeilijker de slaap kunt vatten én je weer vermoeid wakker wordt. Een vicieuze cirkel in een neerwaartse spiraal.

Ik zou zeggen, pak deze gouden en relaxte tip met beiden handen aan. Want, laten we eerlijk zijn. Je hoeft er geen dieet voor te volgen, dure crèmes voor aan te schaffen of een abonnement voor de sportschool te nemen. Ik wil natuurlijk niet zeggen dat je dát dan gelijk moet laten vallen. Maar met slapen kom je al een heel eind. Welterusten!


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

De eeuwige… 6 dagen geleden
Zoekterm: discuseerder

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring