Ga naar de bovenkant van de pagina

Slaapverwekkende voedingsmiddelen

Geschreven door Angel op 30 12 2013. Aantal keer gelezen: 1762. Permalink

Categorieën: Eten en Drinken, Gezondheid en Welzijn, Dieet en Voeding, Gezonde Voeding.

Een goede slaap is voor iedereen belangrijk. We voelen ons hier beter en energieker door. Slecht slapen heeft alleen maar negatieve effecten en bijwerkingen. Alle reden dus om dit te vermijden. Maar ja, dit is makkelijker gezegd dan gedaan.

Sommige mensen zijn nou eenmaal slechte slapers. Je kunt echt niet op commando goed slapen. Waarschijnlijk heb je al veel tips gelezen voor een goede nachtrust. En misschien heb je ook wel veel (chemische) slaapmiddelen geprobeerd van de drogist. Maar wist je dat er ook slaapverwekkend voedsel bestaat?

Oh ja? Welke dan?

Ik hoor je dit al in gedachte vragen. Hieronder geef ik een opsomming van een aantal slaapverwekkende voedingsmiddelen. Hoogst waarschijnlijk zijn er nog meer voedingsmiddelen die de slaap stimuleren. Maar dit lijstje helpt je al een aardig eindje op weg. Bovendien zijn ze makkelijk verkrijgbaar bij de supermarkt of een gezondheidswinkel.

  • Amandelen. Amandelen bevatten zowel tryptofaan, een aminozuur met een kalmerend effect in het brein. Maar ook magnesium. Dit werkt spierverslappend.
  • Bananen. Bananen bevatten melatonine en serotonine. Deze stoffen staan erom bekend dat ze het lichaam helpen om te slapen. Daarnaast bevatten bananen ook nog magnesium en tryptofaan.
  • Kamillethee. Deze thee geeft een (licht) kalmerend effect. Veel mensen hebben hier al veel baat bij gehad.
  • Lijnzaad. Lijnzaad(olie) zit vol met gezonde omega-3 vetzuren. Omega-3 is een natuurlijke stemmingsverbeteraar en kunnen je lichaam en geest voorbereiden op de slaap. Lijnzaad bevat ook cholesterolverlagende vezels en is dus ook heel gezond. Lijnzaad is verkrijgbaar in natuurwinkels. Je kunt het gewoon met een slok water innemen. Maar je kunt de zaden ook mixen door bijvoorbeeld yoghurt, of je maakt een chutney van deze zaden.
  • Honing. Dit zit het vooral in een kleine inname van glucose. Een teveel aan suiker voor het slapen gaan kan je lang wakker houden. Maar een klein beetje glucose eten voordat je onder de wol kruipt, stimuleert het brein om te stoppen met orexine te produceren. Dit is een neurotransmitter die ons alert houdt.
  • Melk en zuivelproducten. Melk en zuivelproducten bevatten tryptofaan en calcium. Het is nog nooit wetenschappelijk bewezen dat de tryptofaan in de melk zorgt voor een slaapverwekkend effect. Maar het helpt wel.
  • Havermout. Havermout bevat melatonine, een stof die je lichaam voorbereidt op de slaap. Om het effect van de havermout te versterken, kun je bijvoorbeeld een bakje nemen gemengd met melk, schijfjes banaan en wat honing erbij.

Welterusten!


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Voor- en nadelen… 1 uur geleden
Zoekterm: voordelen…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring