Ga naar de bovenkant van de pagina

Mungbonen, gezond en heel lekker

Geschreven door Peaches op 29 01 2013. Aantal keer gelezen: 4907. Permalink

Mungbonen, gezond en heel lekker

Categorieën: Eten en Drinken, Producten.

Mungbonen zijn kleine groene gedroogde bonen/zaden. Deze worden vooral in India, Indonesië en China gegeten. Maar dan niet in bewerkte vorm, maar voornamelijk de hele groente of zaad. Deze wordt gekookt als soep, gepureerd, als pap gegeten of in drankvorm met palmsuiker. De mungboon is dus het zaad waar een taugé uit groeit als je deze in water weekt. Het zit boordevol proteïne en vitamine B.
De mungboon is eigenlijk een peulvrucht. Als een mungboon gedopt is en ontspruit krijg je dus de taugé, een soort dun wit worteltje van 7 cm met een geel kopje, wat vaak in Chinese gerechten worden gebruikt. Deze kun je overal bij de groenteboer en supermarkt vinden en heeft iets weg van de alfalfa. Maar wil je mungbonen kopen dan zijn ze een beetje donker legergroenachtig van kleur en een beetje rond/ovaal van vorm en gedroogd. Je hebt ze ook gespleten en dan heet het mung dal en zijn ze geel, klein en rond. Van mungbonen kun je een heerlijke soep maken, iets wat een beetje lijkt op erwtensoep, alleen wat lichter van structuur. Er zit al veel smaak in de mungboon zelf, dus eigenlijk hoef je maar weinig kruiden toe te voegen. Soms is alleen wat zeezout, zwarte peper en en een laurierblad al voldoende voor een fijne smaak. Maar je kunt het natuurlijk ook wat kruidiger bereiden en dan kun je wat gemalen komijnzaad, geelwortel en gember in wat kokosolie, gefruit met wat uitjes en knoflook er aan toevoegen. Je kunt het als een soepje gaar koken tot de boontjes zacht zijn en breken. Of minder vloeibaar laten en als een curry bij rijst of wat anders eten. De groene mungbonen eet ik vooral in de winter, want dan heb je ook wat meer eiwit nodig. De gele mung dal eet ik weer meer in het voorjaar en in de zomer, het voelt dan minder zwaar en je hebt dan ook meer behoefte aan wat lichter voedsel. De mungboon is trouwens makkelijk verteerbaar. In de periode dat mijn immuunsysteem zo zwak was, heb ik voornamelijk gerechten van mungbonen gegeten om aan te sterken, je kunt het met vele gerechten combineren en een kopje bouillon drinken dat je tijdens het koken van de soep opschept is ook heel versterkend. Ook mijn hypoglykemie klachten werden minder en ik had minder last van honger. Ik eet mungbonen nu zeker twee, soms drie keer in de week, het is lekker en het smaakt goed bij vele gerechten. Je hebt ook meel van mungbonen, maar dat is best moeilijk te verkrijgen, maar daar kun je ook een soort pannenkoek van maken en met groente eten. Heel goed voor vegetariërs dus om te eten, maar zeker ook een aanrader voor iedereen die gewoon dol is op groente.

Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Mijn ervaring met… 4 uur geleden
Zoekterm: kik messenger…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring