Ga naar de bovenkant van de pagina

Meer innerlijke kracht dankzij assertiviteitstraining

Geschreven door dianadivera op 30 07 2012. Aantal keer gelezen: 1303. Permalink

Categorieën: Mens en Samenleving, Psychologie.

Bij een assertiviteitstraining leer je vanuit je eigen kern sterker te worden en de woorden krachtiger te verwoorden. Je leert “nee” te durven zeggen en je grenzen aangeven.
Toen ik mezelf opgaf voor een assertiviteitstraining, in 2001, werd mij gevraagd waarom ik me aanmeldde. Ik kon al zeer goed verwoorden wat ik voelde en dacht, zeiden ze. Dat was op zich natuurlijk al een groot compliment. Toch waren er toen veel momenten, waarop ik niet duidelijk mijn grenzen aan durfde te geven. Of, heel gemakkelijk, over mijn grenzen liet heenwalsen. Soms deed ik het onbewust, dan ging ik zo mee in iemand helpen en dacht alleen maar in het straatje van de ander. Ik vergat gewoon aan mezelf te denken! Heel af en toe gebeurt dit nu nog steeds. Ik heb ontzettend veel geleerd tijdens de assertiviteitstraining. In een oefening stonden de cursisten in twee rijen tegenover elkaar. Dan moesten we allemaal iemand in gedachten nemen, waarmee we niet goed overweg konden. We moesten ons even kwaad maken over diegene en het woord dat toen in ons opkwam luid tegen degene tegenover ons zeggen. Tegelijkertijd moesten we naar de ander toelopen. Bij de één lukte het tot enkele meters van elkaar te zijn verwijderd en sommigen stonden dichtbij elkaar. Zo konden we goed zien wat voor een afstand er soms tussen twee mensen zit. En hoeveel woede er soms nog in iemand zit, die er, hopelijk, nog uit te krijgen is. In elk geval was het een goede oefening om eens daadwerkelijk te zeggen wat we van iemand vonden, waarmee we een minder goede band hadden. Ik ben daadwerkelijk sterker geworden door de assertiviteitstraining. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik daarna meerdere therapieën heb gevolgd, om veel vaker te durven zeggen wat ik ergens van vond. Voornamelijk op een goede, duidelijke manier, waarbij ik rustig en evengoed ook nog vriendelijk zou overkomen. Ik heb bijvoorbeeld heel veel resultaten gezien tijdens mijn werk in het ziekenhuis. Waar sommige mensen nu eenmaal eerder geholpen willen worden dan de mensen die keurig een nummertje hebben getrokken, of zelfs al bij mij aan de balie hadden plaatsgenomen. Ook ben ik de afgelopen jaren meer omgegaan met mensen die mij omhoog tilden dan die mij naar beneden haalden en daar leer je ook van om voor jezelf op te komen! Achter je eigen mening te durven staan en die uitspreken. De assertiviteitstraining duurde enkele weken en werd gegeven bij Vlot en Van Diepen in Hoorn. Ik vond het erg fijne mensen en heb laatst nog eens een e-mail gestuurd, hoe het met me is vergaan. En ik kreeg een erg lieve e-mail terug. Zo betrokken waren ze toen ook, ondanks het grote aantal cursisten; ze hadden voor iedereen persoonlijke aandacht. Ik bewaar de cursusmap op een bereikbare plek en kijk er nog regelmatig in. Dit was weer zo'n cursus waar ik echt iets aan gehad heb.

Ervaringsverhalen bij dit artikel:

De schuld op je nemen

Geschreven door dianadivera op 30 08 2012. Aantal keer gelezen: 1419.

Wanneer je altijd maar de harmonie onder mensen wilt bewaren, kun je de neiging hebben om altijd maar de schuld aan jezelf toe te kennen. Soms is dit helemaal niet logisch. Of noodzakelijk.

Lees meer...

Top van de dag:

Op welke dagen kun… 22 uur geleden
Zoekterm: wanneer is het…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring