Ga naar de bovenkant van de pagina

Kritiek accepteren

Geschreven door vandollum op 07 10 2015. Aantal keer gelezen: 617. Permalink

Categorieën: Financieel en Zakelijk, Werk en Banen.

Je bent op je werk en ineens krijg je van alle kanten kritiek op je werk. Daardoor moet je niet ontmoedigd raken want kritiek leert je alleen maar lessen. Niemand is perfect in dit leven, ook u niet en iedereen maakt ook fouten of dat nu op de werkplek is of daarbuiten.

Het belangrijkste is dat als je klaar bent met je werk, je alles goed moet controleren. Zorg dat je niks over het hoofd ziet en voorkom domme fouten. Neem kritiek niet persoonlijk als bijvoorbeeld een collega iets zegt, soms hebben ze alleen maar goede bedoelingen. Ze werken er langer dan jij, dus hebben ze ook meer ervaring.

Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat werknemers gewoon niet goed luisteren. Indien je kritiekgevende opmerkingen negeert haal je alleen maar bakzeil. Maak aantekeningen en zuig informatie op, zou mijn advies zijn, of dat nu werkgerelateerde zaken zijn of niet. Vraag jezelf af wat je kan leren van die kritiek. Je kan het zelfs eens zijn met de kritiek. Heb je problemen op je werk, dan moet je die oplossen, hoe je het ook wendt of keert. Je moet openstaan voor advies en ook al ben je het er niet mee eens, luisteren naar feedback.

Analyseer wat je hebt gehoord, verwerk die informatie, bepaal of de kritiek geldig is en zo ja, corrigeer dan de fout. Indien iemand herhaaldelijk klaagt dan moet er wel iets van waarheid in steken, vooral als meerdere mensen klagen. Word niet boos of woedend zelfs, zet de fouten uit je hoofd en doe op de best mogelijke manier jouw werk. Alles gebeurt met een reden zeg ik altijd. 

Indien je het beste van jezelf geeft, dan kan je misschien wel promotie krijgen. Dat is een goede zaak. Ik heb een zo’n soort voorval gehad, een jonge man die alle info opzoog. Hij was leergierig, was niet te beroerd om over te werken en nam zelf ook initiatieven. Later, en dan praat ik over tien jaar later, werd hij directeur van één van onze BV’s.

Je moet geduld hebben en hard werken en indien er wrijving is tussen jou en je collega’s, los ze op. Haal het beste uit jezelf en grijp alle mogelijkheden aan. Doe wat het beste is voor je klanten, accepteer kritiek, bepraat alles met iemand die je vertrouwt, vind ook fouten in werk van collega’s en ga ervoor. 


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Kun je hazelnoten… 4 uur geleden
Zoekterm: wilde hazelnoten…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring