Ga naar de bovenkant van de pagina

Kick-off Ouderpanel SUMMA Zakelijke dienstverlening

Geschreven door Gea12 op 07 12 2014. Aantal keer gelezen: 921. Permalink

Categorieën: Financieel en Zakelijk, Werk en Banen, Gezondheid en Welzijn, Kinderen, Mens en Samenleving, Opleiding en School, Leerlingen, Opleidingen.

We hebben op 1 oktober voor alle ouders van de 120 1ejaars Zakelijke Dienstverlening een ouderavond georganiseerd en tijdens deze ouderavond hebben we een oproep gedaan voor een Ouderpanel. Naar aanleiding van deze avond hebben zich vier ouders aangemeld en zij willen het programma van Be©ome graag gaan volgen. Op 1 december hebben we een Kick-off Ouderpanel georganiseerd en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen van deze avond.

Tijdens deze avond waren de vier aangemelde ouders aanwezig, teamleider Francien Baltussen, de zorgcoördinator (Cindy), twee loopbaanbegeleiders van de bewuste opleiding en twee coaches van Be©ome (Corine, Angela).

Hoe zag de avond eruit?

Francien heette iedereen welkom tijdens deze avond.

De kennismaking was uitgebreid. Het doel hiervan is kennismaking en verwerving van wat inzicht in de loopbaanoriëntatie. Tijdens de kennismaking heeft Corine zich als eerste voorgesteld. Zij vertelde dat zij het belangrijk vinden dat scholieren op een natuurlijke, ontspannen manier keuzes leren maken. Keuzes die gefundeerd zijn, leiden uiteindelijk tot duurzaamheid.Corine heeft aangegeven dat de school en ouders een belangrijke rol spelen in het maken van een goede keuze.

Het Summa college is zich hierop aan het focussen. Samenwerken met belangrijke spelers, ouders. Daarna zijn we begonnen met de oefeningen.

Hoe zagen de oefeningen eruit?

We hebben zes hoeken gecreëerd. Je bent op een feestje en je stelt jezelf aan elkaar voor. Iedereen doet mee.

Aan de groep werd gevraagd in welke hoek ze gingen staan. We hadden de hoeken verdeeld over verschillende type mensen zoals: realisten, nuchter, praktisch, intellectuele/onderzoekende mensen, artistieke persoonlijkheid, sociale persoonlijkheid, de ondernemers, conventionele mensen.

Tijdens de oefeningen werden de vraag gesteld: “Bij wie voel je je het meest op je gemak?”. Na een minuut ga je naar een tweede groep, je stelt je voor daarna naar de derde groep. De letters van de voorkeuren vormen iemands Hollandcode. De combinatie levert voor elk werk -en denkniveau een aantal beroepen op. Je komt erachter wat je code is en wat je hiermee kunt gaan doen in het dagelijkse leven.Corine heeft laten zien wat de codes betekenen en welke beroepenvoorkeur je hebt volgens deze lijst.

Daarna gingen de docenten zich voorstellen en aan hen werden de volgende vragen gesteld: Wat zijn je codes? Wie ben je? Wat doe je precies op deze school? Waar zit je passie? Wat heb jij te geven in een ouderpanel?

Nadat de docenten zich hebben voorgesteld kwam er de verbinding naar de ouders en de scholieren. Het doel van deze kennismaking is om een goed beeld van je kind en jezelf weer te geven.

Corine heeft een oefening gedaan met de ouders. De ouders geven de kernkwaliteiten zijn van hun zoon of dochter aan. Wat de dromen zijn van hun kinderen en wat ze willen bereiken. Verder geven ze aan wat ze van hun ouders hebben meegekregen en wat ze uniek maakt.

Daarna gingen we terug naar de codes. Komen jouw codes overeen met die van jouw kind denk je? Wat heb je te geven in een ouderpanel?

Angela ging behandelen en bespreken waar de behoefte precies zit.

Tijdens het onderdeel behoeftepeiling/inventarisatie namen Cindy, Francien, loopbaanbegeleiders en ouders deel.

De volgende onderdelen werden er besproken tijdens het onderdeel van Angela:

Stap 1 Onderwerp toelichten

Het Ouderpanel is één van de instrumenten die soepeler studeren bevordert, door ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie. De opdracht was om thema’s, onderwerpen, ideeën, activiteiten aan te dragen die het Ouderpanel kan oppakken om het soepeler studeren te bevorderen.

Stap 2 Materialen uitdelen en opdracht geven

Aan iedere groep zijn er stiften en post-its uitgedeeld. Iedere groep heeft zijn eigen kleur. Elke nieuw idee werd op een post-it geschreven.

Stap 3 Post-its clusteren en stap 4 Vervolgafspraken maken

Daarna werden de ideeën besproken. De inhoud werd in het kort nog besproken. Verder werd er bekeken welke ideeën prioriteit hadden en door wie ze worden uitgewerkt.

Daarbij zijn de volgende onderwerpen gegroepeerd:

  • Stages/beroepspraktijkvorming
  • Organisatie van de school
  • Hoe kan de school ouders helpen om met hun kind in gesprek te gaan
  • Hoe willen ouders benaderd worden door de school/communicatie
  • Ouderpanel gaat ouderenquête en studentenenquête met de opleiding organiseren en uitvoeren
  • Thema-avond over stages met school voorbereiden

Cindy en Francien hebben Loopbaancompetenties behandeld en besproken.

Tijdens deze avond is de rol van het ouderpanel naar voren gekomen, namelijk een klankbord voor de opleiding, de opleiding een spiegel voorhouden, input leveren op onderwerpen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie.

We hebben een planning gemaakt voor drie bijeenkomsten in tweede helft van dit schooljaar én de themabijeenkomst over stages in februari/maart. Francien is de contactpersoon voor het Ouderpanel. Het ouderpanel en Francien halen er mensen bij van het SUMMA, afhankelijk van het onderwerp. Francien heeft de avond afgesloten. De volgende bijeenkomst is op 12 januari 2015 Het was een zeer geslaagde avond en we kijken uit naar de bijeenkomst op 12 januari 2015.


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Verschillende… 9 uur geleden
Zoekterm: alle soorten…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring