Ga naar de bovenkant van de pagina

Je dip verslaan

Geschreven door Angel op 13 01 2016. Aantal keer gelezen: 518. Permalink

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Aandoeningen.

Vorige maand schreef ik het artikel: ´Somber´. Een artikel recht uit mijn hart. Inmiddels zit ik gelukkig weer beter in mijn vel. En ik ga jullie tips aan de hand doen waarvan ik (bijna) kan garanderen dat het werkt bij een dip of sombere gevoelens.

Gelukkig is het in december erg prettig weer geweest. Regelmatig de zon, wat de meeste mensen sowieso goed doet en niet ijskoud. Eigenlijk vind ik dit weertype erg zorgelijk ten aanzien van de klimaatverandering. Maar aangezien ik met zorgen maken zaken kan keren, geniet ik er met volle teugen van.

Toch is er deze tijd van het jaar minder zon dan in de rest van het jaar. Iets wat aanmaak van vitamine D in de weg staat. En vitamine D speelt een grote rol in ons gevoel van welbevinden.

En daarom ligt somberheid en depressiviteit op de loer. Zeker voor de mensen die hier qua karakter betreft wat gevoeliger voor zijn. Tijd om er wat aan te doen.

Wat zijn eigenlijk de symptomen?

  • Een somber gevoel;
  • Minder of geen behoefte aan sociale contacten;
  • Je voelt je voortdurend moe. En ook al neem je extra tijd om te slapen, toch voel je je daarna niet uitgerust;
  • Je hebt hang naar zoetigheid en koolhydraten;
  • Gewichtstoename;
  • Minder of geen interesse meer in de dingen om je heen;
  • Minder of geen zin in initmiteit;
  • Je bent prikkelbaar.

Aan de slag

  • Misschien lastig, maar geef niet toe aan de behoefte om meer te slapen. Want op die manier raakt je biologische klok in de war. Houd je zoveel mogelijk vast aan je vaste slaapritme.
  • Kom van de bank af. Heel verleidelijk, zeker als je in een sombere stemming bent, lekker bank-hangen. Maar dwing jezelf tot het uiterste en kom van de bank af. Trek lekker zittende kleding aan, kam je haren en zorg ervoor dat je er verzorgd uit ziet. Doe je jas en schoenen aan, en ga naar buiten. De zon staat dan misschien niet te stralen aan de hemel. Maar ieder UV-straaltje is meegenomen.
  • Ga meer sporten. Want als je sport maak je het stofje endorfine aan. En dit stofje zorgt er voor dat je je gelukkig (of in ieder geval beter) voelt.
  • Eet gezond en laat fastfood staan. Wees lief voor je lichaam. Zorg er goed voor en stop het vol met goede en energierijke voeding. En blijf vooral van de fastfood af, want die zorgen juist voor een somber en traag gevoel.
  • Vitamine D. Zoals ik net al aangaf zorgt vitamine D voor een gevoel van welbevinden. Slik indien nodig wat extra vitamine D.
  • Ga er op uit. Inderdaad door te sporten. Maar plan leuke dingen. Want juist als je somber bent, ben je geneigd je terug te trekken. Iets wat je nog somberder doet voelen. Maak een afspraak met een vriend(in) of familie. Ga shoppen, ga lekker aan de high tea of bezoek een leuk park. Doe wat je leuk vindt en ervaar hoe fijn je je hierdoor gaat voelen.

Hopelijk is dit een aanzet om je sombere gevoel of je dip te verslaan. Of, probeer het op z´n minst. Er zit ongetwijfeld een tip tussen die je aanspreekt. Heel veel succes!


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring