Ga naar de bovenkant van de pagina

Internationale dag van de mentale gezondheid

Geschreven door Angel op 06 11 2015. Aantal keer gelezen: 748. Permalink

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Psyche.

Een gezonde levensstijl is vandaag de dag een hot item. Hippe foodblogs, lekkere en gezonde recepten van bijzondere, heilzame ingrediënten, metabolisme boosts, workouts en honderden tips, artikelen en ervaringen die je motiveren, aansporen en overtuigen je lichaam het beste van het beste te geven. Zodat je 1: goed in je vel zit waardoor je zelfvertrouwen groeit, en 2: om goed te kunnen functioneren.

Doordat alle nadruk op lichamelijk gezondheid ligt, zijn we geneigd om de mentale gezondheid over het hoofd te zien. En juist in deze tijd van haast en hectiek is dat ontzettend belangrijk. Daarom wil ik graag jullie aandacht vestigen op 10 oktober, de internationale dag van de mentale gezondheid.

Dag van de wát? Al sinds 1922 bestaat is deze dag in het leven geroepen. Ieder jaar ligt de nadruk deze dag op een specifieke mentale aandoening. Dit jaar wordt vooral aandacht gevraagd voor schizofrenie. Een mentale aandoening waar wereldwijd 26 miljoen mensen mee te kampen hebben.

De praktijk

Maar wat betekent dat in de praktijk? Hopelijk kunnen de volgende tips je een zet in de goede richting geven.

  • Wees egoïstisch. Dit is echt een ontzettend belangrijke tip. Onze hersenen hebben iedere dag ontzettend veel informatie te verwerken. Een prestatie wat ons ontzettend veel energie kost. Het is daarom van belang je hersenen iedere dag een momentje te gunnen om bij te komen. Dus iets doen waar je van geniet. En hoe je dat invult is voor iedereen verschillend. Een warm bad, met je koptelefoon op luisterend naar je favoriete muziek of met een kop koffie en een goed boek. Wees hier consequent in. Zelfs als het voor je gevoel ten koste gaat van andere mensen. Doe je dit niet, dan gaat het gegarandeerd ten koste van jóu.
  • Kom achter je scherm vandaan. Vandaag de dag zitten we vaak úren achter het scherm. Onze smartphone, de tablet, de tv of de laptop. Misschien lekker passief, maar slecht voor je slaapritme en dus slecht voor je mentale gezondheid.
  • Ga sporten. Sporten is goed voor je lichamelijke gezondheid, maar ook voor je mentale gezondheid. Sporten kan ziektes als depressies en angstaanvallen tegen gaan. Dus kom van die bank af, sportkleding aan, en gaan.
  • Praat en luister. Eigenlijk hangt er rond mentale aandoeningen een soort taboe. Mensen praten er niet zo graag over. Maar als we dat meer zouden openbreken en er meer met elkaar over zouden praten wordt het minder raar. En door er met elkaar over te praten en naar elkaar naar te luisteren, kunnen we het beter verwerken.
  • Ga schrijven. Iets wat mij ook enorm aanspreekt en wat misschien ook jullie bekend voorkomt. Door te schrijven word je gedwongen gedachten ordelijk op papier te zetten. Iets wat je meer inzicht en overzicht geeft, maar vooral meer grip op gedachten en stressfactoren. Ik garandeer je, schrijven helpt!

Toy, toy, toy!


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Oliebollen zonder… 2 weken geleden
Zoekterm: oliebollen zonder…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring