Ga naar de bovenkant van de pagina

Hongergevoel kan voor gezondere keuzes zorgen

Geschreven door Angel op 11 10 2015. Aantal keer gelezen: 391. Permalink

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Gezonde Voeding.

Moe maar voldaan loop ik de bus uit. De lange werkdag zit er op. In de wetenschap dat mijn lief al aan het koken is, loop ik met gezwinde pas naar huis. Onderwijl passeer ik deuren waar allerlei lekkere geuren mijn neus binnen dringen. Mijn maag begint te rammelen. Mmmmm, wat heb ik een trek in eten.

Het hongergevoel. Ons allemaal wel bekend. Een seintje, afkomstig van je lichaam dat aangeeft aan eten toe te zijn. Een soortement van drang waaraan wij mensen moeten toegeven. Want wanneer hier geen gehoor aan gegeven wordt kan dit gevolgen hebben zoals je niet lekker voelen, duizeligheid of een gevoel van flauwheid. 

Een reden die sommige mensen laat besluiten het hongergevoel vóór te zijn. Iets wat uit een serieuze angst kan voortkomen. Maar wel een angst die ervoor kan zorgen dat je naar de verkeerde voedingsmiddelen grijpt, zoals koek, chocolade of snacks. Allemaal voedingsmiddelen die voor gewichtstoename zorgen.

Kieskeurig

Een beetje honger hebben hoeft helemaal niet erg te zijn. Alhoewel ik het heel begrijpelijk vind dat je voor een maaltijd iets neemt (een bouillon bijvoorbeeld) om je hongergevoel iets terug te dringen, zodat je niet te veel gaat eten, waardoor je weer kunt aankomen.

Maar ervoor zorgen om helemaal geen hongergevoel meer te hebben, dus zoveel tot je nemen dat je überhaupt geen honger meer hebt, kan er voor zorgen dat je kieskeurig wordt. Grote kans dat je bij de hoofdmaaltijden als het ontbijt, lunch en diner (een stuk) minder eet en daardoor ook goede voedingsstoffen misloopt.

Honger is de beste saus

En honger maakt rauwe bonen zoet. Het zijn uitspraken die mijn moeder ons als kinderen vaak voorhield. Met andere woorden, als je honger hebt smaakt alles. Je bent wat minder kieskeurig en eet met smaak een gezonde maaltijd als spruitjes, sperzieboontjes of groentesoep. Sterker nog, honger laat je gezondere keuzes maken.

Dus…

Eet ´s ochtends een goed en stevig ontbijt, ´s middags een gematigde lunch en ´s avonds een bescheiden avondmaaltijd (tenzij je nog gaat sporten). Drink regelmatig water (liefst anderhalve liter per dag) en thee en neem gezonde tussendoortjes, zoals fruit. Let er daarnaast op voedingsmiddelen te kiezen met een lage glycemische index. En haal zoveel mogelijk gezonde dingen in huis, zodat je je op een zwak moment niet vergrijpt aan al dat ongezonde lekkers. Met deze maatregelen maak je het voor jezelf en je lichaam een stuk eenvoudiger en gezond.

Heel succes en vooral eet smakelijk!


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Kun je hazelnoten… 4 uur geleden
Zoekterm: wilde hazelnoten…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring