Ga naar de bovenkant van de pagina

Hoe word je een vroege vogel

Geschreven door vandollum op 08 10 2015. Aantal keer gelezen: 851. Permalink

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Lifestyle.

Ik ben altijd al een vroege vogel geweest, met voor dag en dauw opstaan heb ik geen problemen. Ze zeggen altijd dat het goed is voor je welzijn, gezondheid, rijkdom en wijsheid. Ik denk dat ik zo geboren ben als kind al was ik altijd vroeg wakker. Indien ik vroeg opsta is mijn productiviteit hoger, niet alleen 's morgens, maar ook tot ver in de middag.

Om vroeg op te staan moet je ook vroeg naar bed gaan, je moet in een soort routine terechtkomen. Een mens heeft maar zoveel uur slaap nodig en ik heb behoefte aan wat minder slaap. Indien je vroeg op wilt staan, net zoals ik, dan moet je jezelf aanwennen elke dag om bijvoorbeeld 10:00 uur naar bed te gaan. Je creëert als het ware een voorspelbaar schema dan. Deze methode zit verankerd in onze menselijke biologie.

Acht uur slapen is meestal voor een mens teveel, dat las ik ooit in een wetenschappelijk magazine. Ook een afwisselend slaappatroon zou niet goed zijn. Een vast slaappatroon is beter en ook gezonder. Ik lees meestal een paar pagina’s in bed en dat doet mijn oogleden dichtvallen. Van tevoren neem ik een heerlijke warme douche, wat ook ontspannend werkt. Ik ga ook niet meer slapen met alle gesprekken in mijn hoofd van die dag. Je moet leren afschakelen.

Doordat ik allerlei gewoontes heb gecreëerd, heb ik een vroeg slaappatroon gecreëerd, wat beter is voor mijn oude dag en welzijn. Ik voelde mij meer uitgerust, meer ontspannen en meer creatief erbij. Mijn lichaam heeft mij op een gegeven moment een knock-out gegeven en daar moet je naar luisteren. Slapeloze mensen zoals ik vallen normaliter niet snel in slaap, maar door constant te proberen een andere routine te creëren, gaf mij wat meer slaap en rust.

Het begin van slaperigheid is wanneer je hersenen een stof afgeven via je hormonen. Je moet de juiste voorwaarden scheppen om die stof vrij te laten komen. Dat betekent op tijd naar bed gaan, ontspannende dingen gaan doen zoals lezen en een douche nemen. Je wekker op een bepaalde tijd instellen en dat patroon aanhouden, zodat je erin kan sluipen. Vroeg naar bed gaan laat je uitgerust wakker worden. Geen cafeïne meer na zeven uur 's avonds, dat helpt ook, want ik was zo onderhand koffieverslaafd. Gewoonten veranderen je slaappatroon, ik ben er zelf een voorbeeld van.

Vroeg opstaan laat je veel meer werk afkrijgen dan laat opstaan. Je bent productiever en creatiever, of je muziek maakt of schrijft of naar een betaalde baan moet. Dertig minuten eerder opstaan per dag is al bijna tweehonderd uur per jaar. Allemaal tijd en energie die je in dingen kunt steken.


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Hoe word je een vroege vogel?

Geschreven door vandollum op 13 10 2014. Aantal keer gelezen: 1039.

Soms lijkt het alsof je niet genoeg tijd hebt in een dag om alles te doen wat je wilt doen. Langere dagen kunnen we niet van een dag maken dus we moeten er wat anders op verzinnen.



Lees meer...

Top van de dag:

Eten en Drinken |… 4 dagen geleden
Zoekterm: bijzoderheiden van…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring