Ga naar de bovenkant van de pagina

Hoe gezond is een rijstwafel?

Geschreven door Redactie op 25 06 2016. Aantal keer gelezen: 916. Permalink

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Gezonde Voeding.

Rijstwafels staan bekend als gezond tussendoortje, maar zijn rijstwafels wel zo gezond? En vaak worden ze gegeten door mensen die willen afvallen, maar is dat wel zo'n goed idee?

Wat is een rijstwafel?

Een rijstwafel is een wafel die gemaakt is van geperste gepofte rijst, verrijkt met zout of zeezout. Een rijstwafel weegt per stuk 8 gram. Per 100 gram bevat een rijstwafel zo’n 375 calorieën en 75 milligram zout. Rijstwafels worden graag gegeten als tussendoortje, of bij de maaltijd met beleg. Een goede rijstwafel is bros en luchtig.

Hoe gezond is een rijstwafel?

Een rijstwafel lijkt een gezond tussendoortje, maar is dit ook zo? Het ligt er een beetje aan hoe je de rijstwafel eet en op welk moment van de dag.

Een losse rijstwafel zonder beleg bestaat namelijk vooral uit snelle koolhydraten. Als je hongerig bent en deze honger probeert te stillen met een rijstwafel, dan zullen de suikers meteen door je lichaam worden opgenomen. Dit zorgt ervoor dat je snel weer trek hebt en grijpt naar de tweede rijstwafel en daarna de derde, enzovoorts.

Zo blijft je lichaam snel suikers verwerken. Snelle suikers worden door je lichaam meteen omgezet in vet. Het lichaam hoeft namelijk geen moeite te doen om het voedsel te verteren.

Gezonder is het om een rijstwafel tijdens de maaltijd te eten, of met wat vezelrijk of eiwitrijk beleg. Je lichaam heeft dan meer voedingsstoffen binnen om te verteren en zal er ook langer over doen om de rijstwafel te verteren. Kies bijvoorbeeld voor een notenpasta, wat zuivelspread of huttenkase als beleg op je rijstwafel. Eet daarnaast ook nog vezelrijke producten zoals volkorenbrood of roggebrood. Zo heb je een volwaardige maaltijd met de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. 

Varianten van rijstwafels

Er zijn verschillende varianten van rijstwafels verkrijgbaar. Deze zijn te onderscheiden in gezondere varianten en echt ongezonde varianten.

Gezondere varianten:

  • Quinoawafels
  • Maiswafels
  • Gerstwafels
  • Amarantwafels
  • Boekweitwafels
  • Speltwafels

Ook een mix van een aantal van deze granen verwerkt in een wafel is mogelijk, bijvoorbeeld een mix van maïs en rijst.

Ongezonde varianten:

Echt ongezond zijn de varianten waaraan smaakstoffen zijn toegevoegd. Deze soorten zijn echt niet aan te raden. Vaak bevatten ze smaakversterkers en/of veel suiker. Hierdoor zijn deze rijstwafels echte dikmakers. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Caramelrijstwafels
  • Chocoladerijstwafels
  • Barbecuerijstwafels
  • Kaasrijstwafels
  • Sour cream rijstwafels
  • Sweet chili rijstwafels

Zo is over het algemeen genomen de rijstwafel helemaal niet zo’n heel gezond tussendoortje. Advies: eet rijstwafels met mate, bij de maaltijd en kies nooit voor de bewerkte varianten waar smaakjes aan zijn toegevoegd.


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Soms wil je iets… 6 uur geleden
Zoekterm: op glas…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring