Ga naar de bovenkant van de pagina

Het kan altijd beter, maar leg de lat niet te hoog!

Geschreven door Robuust op 26 01 2012. Aantal keer gelezen: 941. Permalink

Categorieën: Mens en Samenleving, Psychologie.

Ik heb een raar gevoel voor perfectionisme ontwikkeld, zowel in mijn werk als privé. Dat kan heel ver gaan; een recept wat ik maak móet smaken zoals ik het me voorgesteld had, de biefstuk die ik bak moet net zo lekker zijn als in het restaurant waar ik samen met mijn partner gegeten heb. Eigenlijk wil ik altijd beter kunnen dan iemand anders, in mijn werk, in mijn schrijven en ook in mijn hobby. Waarschijnlijk heb ik dat van huis uit al meegekregen; mijn moeder kon vroeger altijd uren lang bezig zijn met een naaiwerkje, het moest vooral mooi zijn. Mensen mochten niet zien dat ze iets zelfgemaakt had, desnoods naaide ze er een merklabel in van een oude broek of sweater.
Zo zou ik een website voor een vriendin maken die net haar bedrijf opstartte. De ideeën werden besproken, de foto's gemaakt en een scala aan kleuren werd uitgezocht die pasten bij de uitstraling van haar bedrijf. Het idee voor de website presenteerde ik al snel aan haar. Misschien wel te snel naar mijn eigen gevoel. Dat zijn altijd spannende momenten; iets maken voor een ander waar je al je ziel, zaligheid en creativiteit in hebt gelegd en wat ikzelf mooi vind, hoeft natuurlijk niet altijd in de smaak te vallen bij de ander. Maar dit was echter niet het geval. Mijn vriendin was laaiend enthousiast, de fotografie was prachtig, de kleuren helemaal goed. Zij kon zich er helemaal in vinden! Ik zou nog twee foto's wisselen, dan kon de site online gezet worden, perfect! En toch knaagde er iets aan me, kon ik toch niet beter wat meer zakelijke kleuren gebruiken, of toch andere foto's plaatsen? Was het niet allemaal veel te eenvoudig en amateuristisch? Had ik niet te snel gehandeld onder tijdsdruk? Ik besloot nog twee kleuren aan te passen, want - vond ik - zo werd het beter. Ik stuurde mijn vriendin een mailtje, dat ik nog een en ander zou aanpassen en de website zoals afgesproken online zou zetten. Na eindeloos pielen en puzzelen en nachtwerk in mijn zoektocht naar betere kleuren zette in de website online, het moment was daar en ík vond het er perfect uit zien. De volgende ochtend keek ik nog eens naar de website, ik kon trots op mezelf zijn. Dit had ik toch weer mooi gefixed! Mijn euforie werd echter de kop ingedrukt, toen mijn vriendin belde met de mededeling dat ze 'not amused' was over het kleurgebruik, dat ze dit niet mooi vond en waarom ik dit had veranderd zonder overleg. Tja, ik had het natuurlijk veranderd omdat ik het - vooral zélf - beter vond. De kleuren heb ik uiteraard weer terug aangepast naar de versie die mijn vriendin aanvankelijk het mooist vond... en begrijpelijk. Voor mij leverde dit extra werk op en het kostte me meer tijd, had ik daarvoor een nacht door zitten werken? Achteraf gezien had mijn vriendin natuurlijk gelijk en had ik de kleuren gewoon zo moeten laten zoals ze waren. Mijn ervaring is dat 'goed' vaak gewoon 'goed genoeg' is. Je eerste idee is vaak het beste idee, blijf bij je gevoel en er lukt een heleboel!

Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Op welke dagen kun… 22 uur geleden
Zoekterm: wanneer is het…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring