Ga naar de bovenkant van de pagina

Groenten en fruit zijn goed voor je

Geschreven door Vallie op 29 08 2015. Aantal keer gelezen: 555. Permalink

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Gezonde Voeding.

Ik ben zelf een liefhebber van groenten en fruit. Ze bevatten ook veel voedingstoffen zoals mineralen en vitaminen. Echter, als ik om mij heen kijk, zie ik dat families vaker geen groenten en fruit meer eten en dat terwijl ze goedkoop zijn en lekker.

Ik ga twee keer in de week naar de markt en koop alles daar wat ik nodig heb. Ik hou de spullen koel in de koelkast en zo kan ik als ik zin heb een knapperige salade maken of een heerlijke bloemkool. Je kan groenten zoals paprika’s en aubergine fijnhakken met een keukenmachine en ze invriezen, zodat je elke keer en portie uit je vriesvak kan halen. Je kan ook snelle recepten maken met verse groenten en fruit zoals smoothies, sappen, fruitsalsa, een groentesalade of groentesap.

Ik heb zelf een dochter en ik vind ook voor haar groenten en fruit belangrijk. Mijn moeder heeft mij dat van kleins af aan geleerd te eten en zo geef ik deze gewoonte door aan mijn kind. Ze zijn goed voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid en ze voorkomen ook allerlei ziekten. Vitamine A bijvoorbeeld is goed voor je ogen en groenten en fruit bevatten vitaminen en mineralen die je haar gezond houden en je huid. Als je een tekort ervan hebt, dan kunnen je haren uitvallen, je kan droog haar krijgen of je krijgt roos.

Groenten en fruit zijn rijk aan calcium en als je een calciumtekort hebt dan kan je spierpijn krijgen of spasmen, tintelingen of gevoelloosheid. Veel calcium zit in zwarte bessen, grapefruit, appels, avocado of moerbeien. Je kan calciumrijke groenten roerbakken of grillen, bakken of stomen of je voegt ze rauw aan salades toe. Denk dan aan pastinaak, franse boontjes, spinazie. Ik vind boerenkool lekker in de winter of broccoli of pompoen, wat ook rijk aan calcium is.

Het doet mij altijd goed als ik zie dat mijn dochter haar groenten en fruit heerlijk verorbert. Zoals spinazie, wat rijk is aan ijzer wat ieder mens nodig heeft. Erwten en bonen bevatten ook waardevolle voedingsstoffen en zij is er gek op. Veel families vergeten dat groenten en fruit nodig zijn voor onze gezondheid en dat alle lichamelijke processen beter werken als je beiden eet. Het is jammer dat ouders groenten vervangen voor een beetje appelmoes of ze beiden helemaal weglaten uit de voeding van kinderen. Mijn dochter neemt zelfs een wortel mee naar school, omdat zij ze lekker vindt.


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

De nasleep van een… 3 uur geleden
Zoekterm: na de narcose

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring