Ga naar de bovenkant van de pagina

Gierst, goed voor de gezondheid

Geschreven door Angel op 05 10 2013. Aantal keer gelezen: 3064. Permalink

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Gezonde Voeding.

Wil jij je gezondheid een goede dienst bewijzen? Dan is het goed diverse gezonde granen te gaan eten. Denk hierbij aan havervlokken, amarant, boekweitgrutten, gierst en noem maar op. En zeker deze laatste, gierst, wil ik graag onder de aandacht brengen.

Ik ben een aantal maanden geleden voor een week veganist geweest (zie mijn artikel: voor één week veganist). In deze week heb ik diverse granen geprobeerd, bij het ontbijt maar ook bij diner. Gierst was daar een van. Ik moest wel wennen aan de smaak die ik wat droog vond. Het heeft iets weg van rijst. Gierst vind ik daarom persoonlijk bij het diner het beste tot zijn recht komen. Als je je er goed in verdiept kun je er lekkere recepten mee maken. Ik kan het je aanbevelen dit graan eens een keer te proberen. Al is het alleen maar voor de vele goede eigenschappen.

Goede eigenschappen?

Ja, gierst heeft een behoorlijke lijst met goede eigenschappen. De belangrijkste wil ik graag in dit artikel noemen.

Gierst heeft geneeskrachtige werkingen en is een gezonde voeding om hart- en vaatziekten tegen te gaan. De goede eigenschappen van gierst komen voornamelijk door de magnesium en de niacine die er in zitten. Magnesium vermindert aderverkalking waardoor het de kans op hoge bloeddruk verkleint.

Verder is gierst rijk aan fosfor en deze stof is goed voor de vorming van het celweefsel in het lichaam. Het botweefsel wordt opgebouwd met behulp van fosfor. Fosfor is nodig voor een goede energiestroom in het lichaam en fosfor is belangrijk voor de opbouw van het DNA waardoor er nieuwe cellen worden aangemaakt.

Ook valt gierst onder voedingsoorten die galstenen helpen voorkomen. Een kleine aantekening hierbij is dat het galstenenvoorkomende effect het sterkst is wanneer vezels uit granen wordt gecombineerd met vezels uit fruit en groente van vezelrijke producten als komkommer, peer, pompoen, appels, tomaten, bessen en noten.

In gierst zitten veel antioxidanten. Maar gierst heeft ook de belangrijke stof: tocotriënolen.

Een aantal feiten op een rijtje over tocotriënolen….

Wist je dat:

  • Tocotriënolen volgens wetenschappers medicinale werkingen heeft tegen beroerte, aderverkalking en hoge bloeddruk?
  • In het brein tocotriënolen werkzaam zijn? Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer er in de hersenen meer tocotriënolen zitten, de kans op een beroerte aanmerkelijk verkleind wordt.
  • Tocotriënolen de groei van borstkanker, alvleesklierkanker, huidkanker en prostaatkanker remmen?
  • Tocotriënolen de besmetting met radioactieve straling tegen gaan? Het herstelt sneller schade die is aangericht door straling.
  • Tocotriënolen medeverantwoordelijk zijn voor het tegengaan van diabetes? Omdat gierst geen geraffineerd voedsel is (onbewerkt voedsel dus) zijn er nog veel belangrijke stoffen in zoals magnesium en calcium. Ook deze stoffen geven een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van suikerziekte.
  • Tocotriënolen niet alleen in gierst zitten, maar ook in rijstolie, palmolie, kokosolie, druivenpitolie, gerst, tarwekorrels, zonnebloempitten, pinda´s, walnoot, sesamzaad en olijfolie?

Tot slot…

Je kunt de gierst het beste bij een reformzaak kopen. Vaak is dit ook nog biologisch en fairtrade. Op zich is het wel prijzig. Maar voor je gezondheid moet je wat over hebben? Laat deze week een keer die ene zak chips staan…


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Ervaringen met… Gisteren
Zoekterm: forsteo…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring