Ga naar de bovenkant van de pagina

Frustrerende verkopers

Geschreven door FrancisCapelle op 04 01 2016. Aantal keer gelezen: 741. Permalink

Categorieën: Huis, tuin en wonen, Product.

Je kent het wel, de deurbel gaat en er staat weer zo’n frustrerende verkoper aan de deur. Verkopers die een product aan de man willen brengen ten koste van alles. Ze gaan van deur tot deur of ze vallen je lastig aan de telefoon. Je hebt vaak van die aanhoudende verkopers die erg vermoeiend zijn. Verkopers die gebruik maken van manipulatieve technieken. Deze verkopers zijn daarop getraind, ze duwen je als het ware het product door de strot. Allereerst zou ik zo iemand niet binnenlaten. Je bent ook niet verplicht om dat te doen, maar soms hebben ze al een voet tussen de deur. Maak duidelijk dat je wilt dat ze buiten blijven.

Indien bij mij zo’n verkoper aan de deur komt, dan blijf ik vriendelijk, maar spreek wel directe taal. Je hoeft geen godalastering te doen, maar je mag wel duidelijk maken dat je niet in hun verkooppraatjes geïnteresseerd bent. Laat je tijd niet verspillen door deze vruchteloze overredingstechnieken. Zeg maar gewoon: Nee, bedankt ik pas er voor. Fijne dag verder en doe dan de deur dicht.

Vermijd uitnodigende lichaamstaal, vermijd oogcontact. Indien je de deur openmaakt met een smile en daar uitnodigend staat, dan maken die rotverkopers daar gebruik van. Een glimlach kan er al op wijzen dat je geniet van het gesprek, dus vermijd dat. Je hebt ook van die verkopers die door blijven brabbelen, je mag ze rustig onderbreken als je niet naar hun verhaal wilt luisteren. Verkopers hebben van die slimme technieken om je steeds in de val te laten lopen en je moet ze te slim af zijn. Indien hij of zij te dicht bij je komt, duw je hand naar voren en maan ze naar achteren. Ik zeg ook wel eens: Bedankt  voor de informatie, maar ik heb dat of dat nu niet nodig. Dan ben je beleefd, maar toch direct. Indien de verkoper de boodschap niet begrijpt, sluit dan meteen de deur nadat je dit gezegd hebt, dat begrijpen ze meteen.

Sommige verkopers kunnen behoorlijk agressief zijn. Indien dat het geval is mag je rustig een klacht indienen bij het bedrijf. Je moet dan wel zijn of haar naam weten. Aan de telefoon zijn ook van die lastige verkopers en ikzelf heb mij uit laten sluiten van alle verkooptechnieken in Nederland. Je kan dat soort verkoopnummers laten blokkeren, dan ben je er voor eens en altijd vanaf. Maar soms komen ze er nog wel eens tussendoor en dan zijn ze ook nog dwingerig. Ik heb wel eens een schreeuwer aan de telefoon gehad, nou dat pik ik niet. Vaak verkopen zij jou iets alleen door wat je op een bandopname zegt, dus kijk uit daarmee. Indien je ook uitgesloten wil worden van deze dwingerige verkopers dan schrijf je in voor Het BEL MIJ NIET register. 


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Soms wil je iets… 7 uur geleden
Zoekterm: op glas…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring