Filmrecensie Pi

Geschreven door Freelife op 15 04 2015. Aantal keer gelezen: 737. Permalink

Filmrecensie Pi

Categorieën: Entertainment, Film en Video, Recensies.

Ik wil mijn mening kwijt over de film Pi. Een film over een wiskundige genaamd Max. Een film die volgens mij een interessant onderwerp behandelt, namelijk een code die leidt naar God, de natuur en alle gebeurtenissen hier op aarde.

De film Pi gaat over een briljant wiskundige genaamd Max. Max is een gekwelde en gedreven jongeman die gelooft dat wiskunde de taal van het universum is. Volgens hem is de natuur geschreven in als het ware een computercode, die zich kan uitdrukken in nummers, en overal in de natuur bevinden zich patronen. Hij probeert via deze natuur code(s) (gebeurtenissen zoals met name de economie; de patronen van de aandelenmarkt) te begrijpen.

De film Pi is geschreven en geregisseerd door Darren Aronofsky, het gaat om een wetenschap van mentale obsessie. De held van Darren Aronosky heet Maximillian Cohen, een man die leeft in een gebarricadeerd appartement met een kamer gevuld met hightech gepersonaliseerde computersystemen. Hij heeft niet zoveel met andere mensen, en wil niks met anderen te maken hebben. Hij schrijft progamma's en test deze, kijkt naar patronen. Later wordt bekend dat hij zoekt naar een nummer, het nummer 216, een nummer dat volgens sommige joodse bronnen het exacte nummer van God, de schepper van het heelal is. Hoewel niet iedereen het hier mee eens is, wordt Max aangenomen als consultant voor een bedrijf dat werkt voor de overheid. Volgens deze organisatie is Max wel degelijk iets op het spoor met zijn levenswerk.

Als hij ergens besluit te gaan drinken, stuit hij op Lenny, een chassidische joodse man, die op het eerste gezicht een aardige en vriendelijk meneer lijkt, maar blijkt een verborgen opdracht te hebben, namelijk informatie van Max verkrijgen. De groep waarbij deze Lenny behoort gelooft dat de Torah mogelijk een code is, en het nummer waar zij naar op zoek zijn zou volgens hun de ware naam van God zijn. Uiteraard als iemand de wiskundige sleutel tot alles zou vinden, inclusief God, prijzen van aandelen, de toekomst, en zelfs de uitslagen van voetbalwedstrijden, dan zou dat wereldveranderende zaken zijn. Maar als je op zoek bent naar iets dat waarschijnlijk niet bestaat, dan kun je daar gekker van worden dan je al was.

Er zijn momenten dat je denkt dat Max echt gek is, of zelfs lichamelijk niet in orde, maar als je weet waar de film over gaat, dan kun je misschien wel verwachten dat Max wel degelijk een troef in handen kan hebben met zijn 216-digits nummer, het nummer als sleutel naar God.

Al met al vond ik Pi een geslaagde film, ik heb de film maar (ik meen) 1x gezien, en heb niet de behoefte om Pi nog vaker te zien, niet omdat ik ergens toch de film niet leuk of goed zou vinden, maar eerder omdat volgens mij een eenmalige kijkbeurt wel genoeg is.