Ga naar de bovenkant van de pagina

Faalangst? Pak het aan!

Geschreven door Angel op 24 02 2016. Aantal keer gelezen: 1134. Permalink

Faalangst? Pak het aan!

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Psyche.

Mijn vinger gaat langs de dagen van de komende week in mijn agenda. Redactiesommen op dinsdag, een repetitie op woensdag, moeilijke woorden op donderdag en dictee op vrijdag. Een onbehagelijk gevoel nestelt zich in mijn buik. Iedere dag een toets, iedere dag presteren.

Om er zeker van te zijn dat ik voor ieder onderdeel een voldoende ga halen, maak ik een tijdsplanning om alles meerdere malen door te kunnen nemen. Stel dat ik vragen op de toets niet kan beantwoorden? Of erger, stel dat ik een black out krijg? Aan het einde van de avond loop ik met mijn werk onder mijn arm naar beneden om mijn moeder te vragen mij grondig te overhoren. Een extra check om mijzelf ervan te verzekeren de stof te beheersen.

Faalangst? Ja dus!

Een duidelijk gevalletje van faalangst. Iets wat er bij mij al jong inzat. Maar niet alleen bij toetsen op school. Ook op feestjes, bij het rijexamen en het muziekoptreden met kerst of pasen in de kerk, bijvoorbeeld. De angst dicht te klappen, niet te kunnen presteren op het moment dat het móet, kortom, angst om te falen.

Faalangst is een angst die je blokkeert en je functioneren en presteren in de weg staan. Zonde van je energie en ook zonde van je leven. Dit moet aangepakt worden. Dankzij mijn bezorgde en alerte moeder signaleerde ze dit op tijd en zorgde ze ervoor dat ik een faalangsttraining kreeg. Een training die mij een sterk handvat bood en waarvan ik hoop dat lezers met faalangst hier ook wat van kunnen leren.

Vijf vragen

Het gaat om een stappenplan dat op veel situaties in je leven toe te passen is. Een stappenplan dat je vooral leert te relativeren.

Stel jezelf de volgende vragen, maar vooral, geef jezelf de juiste antwoorden.

  • Wat denk ik? (Dit of dat kan ik niet.)
  • Waarom denk ik dat? (Omdat ik in het verleden met een black out te maken heb gehad, omdat ik bang ben voor gek te staan, omdat ik bang ben niet leuk gevonden te worden enz.)
  • Klopt die gedachte? (Nee, iedereen mag fouten maken of ja, dan stel ik die of die teleur.)
  • Helpt die gedachte mij? (In de meeste gevallen waarschijnlijk niet.)
  • Hoe stel ik die gedachte bij? (Wanneer ik een black out krijg ga ik hulp vragen of kan ik misschien wel herkansen. En voor gek staan? Iedereen mag toch fouten maken? Jammer dan dat ze mij niet leuk vinden, er zijn genoeg mensen die mij wel leuk vinden. En tenslotte vind ik ook niet iedereen leuk.)

Wees lief voor jezelf…

Faalangst komt vooral voort uit onzekerheid over jezelf. Ik zou je op het hart willen drukken in je leven te werken aan een positief zelfbeeld en (een blakend) zelfvertrouwen. Want vooral dat laatste is de sleutel om met faalangst af te rekenen. Lief zijn voor jezelf, minder hard en kritisch en vooral genieten!


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Kun je hazelnoten… 3 uur geleden
Zoekterm: wilde hazelnoten…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring