Ga naar de bovenkant van de pagina

Eten voor het slapen gaan…

Geschreven door Angel op 06 01 2016. Aantal keer gelezen: 604. Permalink

Eten voor het slapen gaan…

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Gezonde Voeding.

Waarschijnlijk is het bij (bijna) iedereen bekend, dat eten voor het slapen gaan niet aan te raden is. Zeker gezien het feit dat je spijsvertering tijdens je nachtrust een stuk trager werkt, met als gevolg opslag in plaats van verwerking van genuttigd voedsel.

Maar ja. Soms steekt enorme trek gewoon toch de kop op. Of het nu voor het slapen gaan is, of wanneer je ´s nachts met dit gevoel wakker wordt. En zie dat maar eens te negeren. Misschien weet je het een half uur te weerstaan. Maar voor je het weet grijp je naar de etenswaren of drankjes waar je een paar momenten later, of de volgende dag, spijt van hebt. En ja, spijt komt áltijd te laat.

Beter laten staan

Ik weet dat het voorkómen van eten vóór het slapen gaan niet altijd op gaat. Maar misschien kun jij jezelf ertoe zetten de volgende slechtste slaap- en gewichtsverstorende voedingsmiddelen te laten staan.

  • Koffie. Koffie is funest voor je nachtrust. De cafeïne in koffie blokkeert namelijk de aanmaak van slaaphormonen. En aan de andere kant stimuleert het juist weer de aanmaak van adrenaline. Een prima drankje voor in de ochtend. Maar laat het dus ´s avonds voor wat het is.
  • Scherp eten. Een kruidige maaltijd is heerlijk. Tenminste, ik kan het wel waarderen. Maar je lichaam heeft veel energie nodig om een dergelijk gerecht te verteren. Niet handig dus om zoiets vóór het slapen gaan de verorberen. Want juist dan gaat je spijsvertering drastisch omlaag.
  • Vet eten. Lekker. Een stuk taart, blokjes kaas, plakjes worst, chips. ´s Avonds smaakt dat voor de televisie heerlijk. Maar je lichaam komt met zoveel vette voedingsmiddelen die nog verteerd moeten worden niet bepaald tot rust. En bovendien is het de dag erna moeilijker om je bed uit te komen. Beperk dit dus!
  • (Pure) chocolade. Ook in chocolade, zit net als in koffie cafeïne. Daarnaast zit er in chocolade theobromide, een stofje die je hart sneller laat kloppen. Om maar te zwijgen van de suikers en de vetten die je met chocolade binnen krijgt. Hoe lekker chocolade ook is, eet het niet. En vooral ´s avonds niet.
  • Soep uit blik. Het lijkt misschien een lichte maaltijd, maar kant en klare soep zit bomvol zout. En zout, daar droogt je lichaam van uit. En als je ook nog bedenkt dat je ´s nachts ongeveer 1 liter vocht verliest, komt dit je gezondheid niet ten goede.

Maar wat kan je dan wél eten als je overvallen wordt door een hongergevoel? Eet bijvoorbeeld een stuk fruit. Banaan stimuleert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine, dus dat is een goede keuze. Maar groente, gedipt in de hummus kan ook goed. Of maak een kleine portie popcorn.

Welterusten...


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

De borduurpaketten… 4 uur geleden
Zoekterm: borduurpakketten

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring