Ga naar de bovenkant van de pagina

Een beetje gezonder eten

Geschreven door Sundari op 01 09 2015. Aantal keer gelezen: 594. Permalink

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Gezonde Voeding.

Een beetje gezonder eten op een makkelijke manier, kan dat? Je leest zoveel tips en raadgevingen dat je er vaak niet meer uitkomt. Ik heb een aantal tips verzameld die simpel zijn en die voor mij werken.

Ik vind het best moeilijk om uit alles wat je hoort en leest te selecteren wat nu wel en niet waar is over gezond eten. Bovendien veranderen de inzichten nogal eens, wat het er ook niet makkelijker op maakt. Ik gebruik een aantal tips die, voor zover ik weet, werken en die wil ik met jullie delen.

  • Tip 1: Een tip uit een tv-programma waarvan ik de naam niet meer weet: Hoe meer kleuren er in je voedsel zitten hoe gezonder je eet. Is het je wel eens opgevallen dat voedsel wat niet zo goed voor je is, zoals gefrituurde dingen, snacks en kant en klaar spullen allemaal een soort van bruinige tint hebben? Groenten en fruit daarentegen hebben kleuren als helder groen, oranje, rood en geel. Hoe meer van deze gekleurde dingen je dus op je bord hebt, hoe beter het is.
  • Tip 2: Lees het etiket. Het belangrijkste ingrediënt staat als eerste genoemd in de lijst op de verpakking. Vandaag bekeek ik  gezoete kokosstukjes, aangeprezen als een gezond tussendoortje. Het eerste ingrediënt was suiker, het volgende glucose en fructose wat dus ook suikers zijn. Pas daarna kwam de kokos, waarvan er dus maar 37% in zit. Ik heb dan toch het idee dat ik meer suiker koop dan kokos, of heb ik het mis? In elk geval niet gekocht.
  • Tip 3: Gaat ook over het etiket. Staan er dingen op die je zelf in je kast hebt staan, zoals bloem, eieren, suiker, dan weet je wat je koopt. Ziet het er meer uit als een opgave uit een scheikundeboek met allerlei E-nummers en dingen waarvan je geen idee hebt wat ze bedoelen, dan kun je beter nog eens nadenken voor je het koopt.
  • Tip 4: Als het belangrijkste ingrediënt op de lijst zout is, laat het product dan vooral in de winkel staan. Kijk of je het zelf kunt maken met veel minder zout. Ik zag vandaag een diepvries pizza met zoveel zout erin dat je de limiet voor meerdere dagen met die ene pizza zou opgebruiken. Ik maak mijn pizza dan toch liever zelf.
  • Tip 5: Wees niet bang voor diepvriesgroente. Deze groenten worden heel snel na de oogst ingevroren en bevatten vaak nog meer voedingsstoffen dan de verse groenten die langer onderweg zijn naar de winkel. Diepvriesgroente kun je altijd in huis hebben en ze zijn een stuk goedkoper dan verse groente. En ook nog heel lekker.
  • Tip 6: Ook diepvriesvis is een prima product. Dan bedoel ik niet vissticks en andere kant en klaar visproducten, maar gewoon diepvries filets. Meteen na het vangen ingevroren en dus altijd vers. Verse vis smaakt vaak wel iets beter, maar de diepvriesvis is veel goedkoper, zodat je je vaker kunt permitteren om een gezond stukje vis te eten.

Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

De nasleep van een… 1 uur geleden
Zoekterm: na de narcose

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring