Ga naar de bovenkant van de pagina

Dukan Dieet: stilstaan in gewicht, hoe kan dat?

Geschreven door Redactie op 15 11 2010. Aantal keer gelezen: 7673. Permalink

Dukan Dieet: stilstaan  in gewicht, hoe kan dat?

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Dieet en Voeding, Het Dukan Dieet.

Het Dukan Dieet belooft mensen dat zij gestaag kunnen afvallen, wanneer zij zich precies houden aan de regels van het dieet. Toch kan het gebeuren dat je ineens niet afvalt en blijft stil staan in gewicht. Hoe kan dit en wat kun je eraan doen?

Het Dukan Dieet

Het Dukan Dieet is een dieet wat is bedacht door de Franse arts Dr. Pierre Dukan. Bij dit dieet eet je veel eiwitten en weinig koolhydraten en vetten. Dit zorgt voor een aanzienlijk gewichtsverlies in een relatief korte tijd. Nadat je voldoende gewicht bent verloren, werk je langzaam toe naar eten volgens een normaal patroon. Het dieet is in Frankrijk al door miljoenen mensen met succes gevolgd.

Afvallen tijdens het Dukan Dieet

De bedenker van het dieet, Dr. Dukan, stelt dat je zo'n kilo per week kunt afvallen in de eerste periode van het dieet. Mensen die wat meer willen afvallen zullen na verloop van tijd iets minder snel gaan, maar toch zal er regelmatig gewichtsverlies van zo'n pond per week blijven totdat men op het streefgewicht is. In de eerste week kan het gewichtsverlies spectaculair zijn: wel 2,5 tot 5 kilo.

Stilstaan in gewicht, hoe kan dat?

Wanneer je de eerste fae van het Dukan Dieet achter de rug hebt, dan kan het gebeuren dat je ineens stil staat in gewicht. Dr. Dukan adviseert jezelf iedere dag te wegen, mogelijk zelfs meerdere keren per dag. Wanneer je dat doet zal een aantal dagen stilstand snel opvallen. Maar je bent met een dieet bezig om af te vallen, hoe kan het dan komen dat je stil staat in gewicht? Hiervoor is een aantal oorzaken mogelijk.

  • Je hebt een groentendag achter de rug: bij het Dukan Dieet wissel je vanaf de tweede fase (de cruisefase) eiwitdagen af met dagen dat je groenten eet. Veel mensen vallen op de dagen dat ze groenten hebben gegeten niets af of komen zelfs iets aan. De volgende dag is dit meestal weer verdwenen en val je weer af.
  • Je eet te weinig. Bij een koolhydraatarm en eiwitrijk dieet heb je veel minder honger. Het kan zijn dat je gewoon vergeet om op tijd te eten, waardoor je eigenlijk te weinig voeding binnenkrijgt. Als je te weinig eet, dan gaat je lichaam meer energie opslaan als reactie hierop, waardoor je dus niet meer afvalt. Wanneer je stilstaat in gewicht als gevolg van te weinig eten, dan moet je meer gaan eten. Probeer meerdere keren op de dag iets te eten en niet alleen tijdens de drie maaltijden.
  • Je drinkt te weinig. Wanneer je aan een dieet doet om af te vallen moet je 2 liter per dag drinken. Dit kan water, thee, koffie of frisdrank gezoet met zoetstoffen zijn.
  • Je eet teveel zout. Door teveel zout eten, gaat je lichaam vocht vasthouden. Hierdoor verlies je geen gewicht en kun je zelfs aankomen. Na een paar dagen zoutloos eten komt de trein weer op gang en verlies je het overtollige vocht.
  •  Je bent een vrouw en moet ongesteld worden, bent net ongesteld of je bent in je vruchtbare periode. Tijdens deze momenten van de maand houdt je lichaam vocht vast. Je kunt merken dat je minder vaak moet plassen dan op andere dagen. Na je menstruatie en je vruchtbare periode merk je dat je juist veel moet plassen. Het vocht wordt weer afgevoerd en je begint weer af te vallen.
  • Sommige mensen staan gewoon een poosje stil, daarna pakt het lichaam de draad weer op en begint het gestage gewichtsverlies weer. Als uiterste redmiddel kun je proberen je lichaam "wakker te schudden" door een dag gewoon te eten, zoals je gewend was voordat je aan het dieet begon, te eten.

 


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Vloeibaar… 43 min geleden
Zoekterm: vakantiewasmiddel

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring