Ga naar de bovenkant van de pagina

Decemberstressssss

Geschreven door Angel op 08 12 2015. Aantal keer gelezen: 319. Permalink

Categorieën: Mens en Samenleving, Feestdagen.

Ik voel het aan mijn theewater. Ik kom mijn bed uit, zet een verkeerde stap en ik voel me ontzettend geïrriteerd. De dag is nog maar net begonnen. Dit belooft wat.

Niet dus. Terwijl ik op mijn blote voeten doorloop naar de badkamer scheld ik in gedachten op álles. De kou, dat de week nog niet eens halverwege is, dat ik alles en dan ook echt a-l-l-e-s alleen moet doen in het huishouden. Collega's die alleen maar lopen te klagen in plaats van hun handen laten wapperen. Bah, bah, bah! En dan is feestmaand december ook nog in aantocht met al z´n zogenaamde feestelijkheden en verplichtingen. Waarom wordt het allemaal in één keer gevierd en niet verspreid over het jaar!

Stressssss

Het is duidelijk, ik heb last van stress. En niet zomaar op een willekeurig moment. Precies in dé maand die door alles wat samen valt stress uitlokt. Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw en op het werk jaarafsluiting. Tijd om er wat aan te doen:

  • Witte thee. Wist je dat de bladeren van witte thee vol zitten met L-Theanine en amonizuur? Deze twee stofjes zorgen ervoor dat nare gevoelens als stress en angst afnemen;
  • Kleine pauzes. Even helemaal níets doen. Moeilijk? Oefening baart kunst. Kleine pauzes van 5, 10, 20 minuutjes of een half uurtje. Even naar buiten kijken, even lekker liggen of gewoon met veel gevoel aandacht een kom thee zetten en het rustig opdrinken. Ten eerste is een pauze een prettige onderbreking en ten tweede bouw je een nieuwe voorraad energie op.
  • Piekerboekje. Gedachten die maar in het rond blijven malen. Je hebt er helemaal niets aan. Schrijf vanaf nu je piekergedachten zwart op wit. Je zult leren zaken wat meer los te laten. Zo geordend op papier lijkt het ineens wat minder relevant en (een stuk) minder erg dan wat het aanvankelijk leek.
  • Ontspanningsoefening. Klinkt misschien wat zweverig. Maar proberen kan altijd, toch? Ga op je rug liggen met je ogen dicht. Breng je aandacht naar je ademhaling. Adem een aantal seconden diep in door je neus. Voel hoe je buik omhoog komt. Houdt dit een aantal seconden vast en adem rustig en beheerst uit door je neus. Wees jezelf er van bewust hoe je lichaam, iedere spiergroep zich ontspant.
  • Pure donkere chocolade. Mmmmm, lekker! Maar let op: houd het bij één stukje. Bij stress komt ons lichaamseigen stresshormoon cortisol vrij. Een kleine hoeveel pure chocolade helpt dit hormoon in te dammen.

Tot nog toe heb ik ieder jaar de decembermaand overleefd. Maar misschien zijn bovenstaande tips hét handvat om er wat relaxter door heen te rollen. Wie weet.


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Het… 2 uur geleden
Zoekterm: monopoly

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring