Ga naar de bovenkant van de pagina

De meest intense workout van mijn leven

Geschreven door duconfort op 21 06 2015. Aantal keer gelezen: 584. Permalink

Categorieën: Sport en Fitness, Fitness.

Dit artikel gaat over de wil om iets te bereiken en de manier waarop intens werken uiteindelijk altijd loont. Twijfel je daaraan? Dan hoop ik jou hiermee misschien over de streep te trekken. Stel je doelen, leef je dromen, en geef simpelweg nooit op!

Waar een wil is...

De ervaring die ik met jullie wil delen is er eentje die u in elk aspect van het leven kunt toepassen. Van relaties tot werk; of welke wens u ook in het leven mag hebben. Want waar een wil is....juist, is een weg.

Veel mensen kijken naar bepaalde dingen in het leven en hebben algauw het gevoel dat deze niet haalbaar voor hen zijn. Een leuke baan, een goed salaris, fysiek mooi... Toen mijn trainingsmaat aankwam met een trainingsschema van 12 weken lang gebaseerd op 5 dagen per week dacht ik hetzelfde; "dit wordt niks". Ik ben van mezelf nogal slank gebouwd en droom van "mooi fysiek, maar train naturel" en ik realiseerde me dat anderhalf jaar aan training tot dusver weinig hadden opgeleverd. Met een gewicht van rond de 61.5 kg en lengte van 1.78  en een eigen schema wilde het simpelweg maar niet lukken. Nogal sceptisch begon ik dus aan het 12 weken durende programma, maar ergens de stille hoop in mijn achterhoofd dat een andere manier van trainen meer resultaat op zou leveren.

No pain, no gain

Een welbekende uitspraak in het fitnesswereldje. Het schema waaraan we begonnen was verdeeld over 5 dagen per week, waarbij je maximaal twee spiergroepen per dag traint en in bepaalde gevallen zelfs 1. Hierbij heb je dus meer de tijd om elke spiergroep specifiek aan te pakken en 'kapot te maken'. Dag 1 begon met de benen, de meest zware en minst leuke spiergroep van het lichaam. Interessant om te weten is dat de benen tevens de grootste spiergroep van het lichaam is en er hormonen vrijkomen wanneer deze bloot worden gesteld aan een intense workout.

Het aantal herhalingen per set lag beduidend hoger dan wij gewend waren; beginnend bij 4 keer 12 - 16 herhalingen (in tegenstelling tot de gebruikelijke 8 die wij hanteerden). De workouts voelden direct intenser dan normaal, het zweet droop van mijn hoofd af zoals ik nooit eerder ervaren had. Gewapend met een flinke dosis wilskracht en onze nutritie doorstonden we de eerste dag.

De spierpijn die in dagen daarop erop volgde was zo heftig dat ik het met elka stap voelde. Ik heb 3 dagen gelopen alsof ik was geraakt door een trein. Spierpijn op plekken waarbij ik niet eens wist dat het kon, maar toch een bevestiging dat wij iets hadden gedaan dat het lichaam niet gewend was. De workouts van de eerste week volgden en elke groep onderging een ware slachting.

Aan het einde van elke 5 dagen training volgden twee rustdagen, dus tijd om een klein beetje te herstellen. Wat we nog niet wisten was dat week twee intenser zou worden dan de eerste. Het aantal oefeningen werd meer, en het aantal herhalingen ook. Van 12 tot 16 naar 16 tot 20. Zo gauw het lichaam dacht te kunnen wennen aan de belasting van week 1 werd het uithoudingsvermogen opnieuw getest en de grens opnieuw verlegd.

De spierpijn van week 1 kwam terug in week 2, maar nog heftiger. Per training dronk ik minimaal twee shake-bekers leeg om mijn vocht op peil te houden. Het besef begon erin te komen dat dit schema niet voor de watjes was bedoeld, en dat is op een bepaalde manier ook wel weer ontzettend motiverend. Want ik geef nou eenmaal niet graag op.

Resultaat

Hoewel goed trainen belangrijk is, is goed eten essentieel. Mijn lichaam had 1700 tot 2000 calorieën per dag nodig om in balans te zijn had de weegschaal berekend, en elke dag probeerde ik daar boven te zitten. Bouwstenen haalde ik uit yoghurt, bananen, brood en veel rijst met kip.

De essentie is dat keihard werken uiteindelijk loont. Vanaf week 3 begonnen mijn kleren iets strakker te zitten, mijn spieren leken voller en de weegschaal bevestigde dit. Het schema werd nog intenser, met sets van 30-25-20-15-10-5 herhalingen en vervolgens weer omhoog. Deze supersets zijn moordend, het vergt pure mentale wilskracht om dit te doorstaan. Hierbij treed de mind-muscle connection in werking, want hoe groter jij je voelt, hoe groter je word. Ik voelde me voor het eerst als een bodybuilder.

Nu aan het einde van het programma ben ik 3,5 kg aangekomen. Schommel nu rond de 64 kg, en hetgeen ik onmogelijk achtte is toch mogelijk geworden. Met een nog beter en consequenter voedingsschema had het resultaat nog beter geweest, maar dit geeft me de ultieme motivatie om door te gaan. Ik wil daarom aan iedereen meegeven; waar een wil is...is een weg!


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Diamond painting,… 1 uur geleden
Zoekterm: tips diamond…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring