Boekbespreking: Blauwe Maandag door Nicci French

Geschreven door nelleke1972 op 30 10 2011. Aantal keer gelezen: 6799. Permalink

Categorieën: Hobby en vrije tijd, Hobby.

Het boek Blauwe maandag is het eerste deel in de door Nicci French te schrijven serie met de psychotherapeute Frieda Klein. Zoals elk Nicci French boek is dit boek goed geschreven en erg spannend. Frieda Klein is een gedreven vrouw, die haar patiënten echt wil helpen. En gaandeweg het boek, kom je ook meer over haar niet altijd gemakkelijke privéleven te weten.

Het boek Blauwe maandag

Het boek Blauwe maandag speelt zich af rondom een één-eiige tweeling die elkaar nog nooit ontmoet heeft, Alan en Dean. Alan is door hun moeder te vondeling gelegd in een doek. Hij begrijpt dat niet. Hij had zelf heel graag vader willen zijn, maar dat is niet gelukt bij hem en zijn vrouw Carrie. Adoptie vindt hij maar niets, hij wil een zoon van zichzelf, die op hem lijkt.

Alan is eerst patiënt van een collega van Frieda, maar omdat die met zichzelf in de knoop zit, neemt Frieda deze patiënt over. Ze ontdekt dat het helemaal niet goed gaat met deze man en dat hij nogal sterke obsessies heeft voor een kind van zichzelf, die heel erg op hem zou moeten lijken. Als er dan een kind, een roodharige jongen, gekidnapt wordt, denkt Frieda na of er een verband zou kunnen bestaan tussen het verlangen van Alan en de kidnap van Matthew.

De werkelijke kidnapper, maar daar kom je pas veel verder achter is de tweelingbroer Dean. Door samenwerken met genetische onderzoekers van tweelingen, politie-inspecteurs en veel denken en zoeken wordt een samenhang ontdekt met een andere kidnap, meer dan 20 jaar eerder. Toen is een meisje van 5, Joanna gekidnapt. Van haar is nooit meer iets vernomen. De vrouw van Dean, Terry, blijkt deze Joanna te zijn. En nu omdat ze een kind willen, heeft zij voor Dean, Matthew gekidnapt. Ze willen hem als eigen zoon. Ze noemen hem Simon.

Als het onderzoek te dichtbij komt, willen Dean en Terry van Matthew af. Ze begraven hem levend in een praalgraf van de familie. Door speurwerk van Frieda wordt Matthew half dood in het graf gevonden. Dean kan het allemaal niet meer aan en pleegt zelfmoord onder een brug. Terry wordt herenigd met haar zus Rose.

Het boek Blauwe maandag is heerlijk spannend geschreven en tot het einde toe komen er nieuwe verrassingen in het plot. Ik vind het een fijn boek om lekker in weg te duiken en ben benieuwd naar de volgende boeken uit deze serie. Heb jij ervaring met een mooi boek?

Bestel hier dit boek!

Vers gesneden… 5 uur geleden
Zoekterm: rauwkostschotel…