Boek review: Morgen mag ik uit de kast

Geschreven door Mereltje op 18 10 2011. Aantal keer gelezen: 2789. Permalink

Categorieën: Mens en Samenleving, Psychologie.

Het boek Morgen mag ik uit de kast is een verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten, over kindermishandeling en verwaarlozing. Heel ingrijpend geschreven, vanuit de ogen van het kind.
Het boek Morgen mag ik uit de kast is geschreven door Othilie Baily, zij werd geïnspireerd door verhalen die ze tegenkwam als psychologe. Het boek telt 141 pagina’s, maar is zo meeslepend geschreven, dat je het in één adem uitleest. Het verhaal is geschreven door de ogen van Jantje, een vierjarig jongetje. Hij woont samen met zijn moeder en haar vriend Paul in een huis. Zijn echte vader is voor een lange reis vertrokken, dat is tenminste wat mama en Paul hem hebben verteld. Jantje vind Paul niet erg aardig en noemt hem steeds de papa die mijn papa niet is. Paul is een harteloze man, die niet van Jantje houdt en die erg agressief kan zijn. Wanneer Jantje een keer in zijn bed heeft geplast, sluit Paul hem op in een kast. Zijn beertje, een hondendekentje en een emmer om zijn behoefte in te doen is alles wat hij heeft in de kast. Het is er donker en benauwd, af en toe gaat even de deur open en krijgt hij wat te eten of drinken en heel soms, als Paul niet thuis is en de sleutel van de kast niet heeft meegenomen, mag de deur even open blijven of mag hij zich wassen. De moeder van Jantje komt niet op voor haar kind, ze is bang Paul te verliezen. Dagen gaan zo voorbij en dagen worden weken en maanden. Er wordt heel ingrijpend weergegeven, wat het kind in de kast hoort en ziet, wat hij denkt en je voelt als het ware het verdriet en de pijn van het kind, dat toch steeds blijft geloven, dat wanneer hij erg lief is, hij morgen uit de kast mag komen. Hij blijft ondanks alles van zijn moeder houden. Alleen de wanhopige strijd van zijn oma, die niet wil geloven dat hij zo lang uit logeren is, kan misschien nog voorkomen dat hij door verwaarlozing om het leven komt… Ik kon dit aangrijpende verhaal niet naast me neerleggen en bleef lezen tot de laatste letter. Gevoelens van afschuw over zoveel wreedheid en de vraag hoe een moeder zoiets kon laten gebeuren met haar kind, dringt zich op. Het is meeslepend en bijna niet voor te stellen dat zich dergelijke dingen werkelijk afspelen. Heb jij ervaring met een mooi of aangrijpend boek? Deel je ervaringsverhaal op Grabbits!

Ontzettend blij… 5 uur geleden
Zoekterm: voorheen sendil