Ga naar de bovenkant van de pagina

Beweging voor iedereen

Geschreven door Sundari op 11 11 2014. Aantal keer gelezen: 935. Permalink

Categorieën: Sport en Fitness, Fitness.

Bij bewegen denken veel mensen meteen aan hardlopen, een sport beoefenen of naar de sportschool gaan. Dat zit er niet voor iedereen in, maar bewegen kan toch.

Het is voor iedereen goed om meer te bewegen. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor ouderen en mensen die chronisch ziek zijn, of een beperking hebben.

Je hebt zelf misschien geen idee wat je zou kunnen doen om iets meer te bewegen, dus is het zinnig om eens te overleggen met bijvoorbeeld huisarts of fysiotherapeut. Je zou ook kunnen vragen bij een patiëntenvereniging of een seniorenclub of zij iets organiseren.

Het aanbod zou weleens groter kunnen zijn dan je denkt. Zeker als het gaat om sporten voor mensen met een lichamelijke beperking. Al kun je niet altijd om de hoek terecht, er zijn allerlei mogelijkheden van rolstoelbasketbal tot zwemmen.

Ook voor mensen met een geestelijke beperking is sporten natuurlijk heel gezond. Voor hen komen er ook steeds meer mogelijkheden zoals speciale voetbal of hockeyteams en paardrijden. Ook inline dansen is heel populair en dat is ook een prima vorm van beweging.

Voor mensen met een chronische ziekte is het vaak wat moeilijker om iets te vinden. Vooral als vermoeidheid een van de symptomen is, lijkt meer bewegen een enorme opgave. Ik heb zelf een aantal dingen geprobeerd van speciale zwemuurtjes tot aangepaste fitness, maar helaas, het was veel te zwaar. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je na afloop doodmoe in je bed ploft en de rest van de dag niks meer kunt.

Toch is het belangrijk om te bewegen, niet om te trainen of beter te worden want dat zit er niet in. Maar wel om wat gezond is, in vorm te houden en vooral om op gewicht te blijven. Je kunt je er zelfs beter door gaan voelen, ook al klinkt dat in het begin heel vreemd.

In overleg met mijn fysiotherapeut ga ik nu aan senioren-gym doen. Simpele, eenvoudige oefeningen waarbij je vaak zelfs kunt blijven zitten.

Hij heeft mij een cd meegegeven met oefeningen die ik rustig aan mag gaan proberen. Ook op YouTube staan verschillende van die films, ook fitness voor rolstoelers enzovoorts. Wel zou ik even overleggen voor je begint, zodat je niets doet wat schade aan zou kunnen richten. Maar over het algemeen zijn de oefeningen licht genoeg voor iedereen.

Een kleine wandeling is natuurlijk ook beweging. Je hoeft echt niet zo heel veel te doen om al heel wat meer te bewegen. Omroep Max heeft het programma Nederland in Beweging ook daaraan kan bijna iedereen mee doen en het is nog best leuk ook.

Kom in beweging en probeer het eens. Alle beetjes helpen echt, kreeg ik deze week te horen dus ik doe het al, nu jullie nog.


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Voor- en nadelen… 3 uur geleden
Zoekterm: dierentuinen…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring