Ga naar de bovenkant van de pagina

Anders eten

Geschreven door Sundari op 16 02 2016. Aantal keer gelezen: 528. Permalink

Categorieën: Eten en Drinken, Producten.

Noodgedwongen moest ik op alles bezuinigen en zo ben ik anders gaan eten: minder vlees bijvoorbeeld en meer groente. Nu blijk ik zelfs een trend te volgen, want in kooktijdschriften en programma's hoor ik steeds dat we anders moeten gaan eten: minder vlees en meer groente bijvoorbeeld.

Ik ben niet iemand die  trends volgt en ook weet ik maar al te goed dat de meningen over eten en voedsel steeds veranderen. Dan weer mag je eigenlijk geen eieren, dan weer zijn ze gezond. En zo gaat het met wijn, met vlees, met melk en andere zuivel. Ik hou me altijd aan van alles een beetje en dat bevalt meestal goed.

Toch vind ik deze nieuwe trend wel een goede. Misschien omdat hij gewoon goed bij mij past. Ik ben dol op groente, vooral in salades en als rauwkost, maar ik merk dat door nieuwe manieren van bereiden ook gekookte, gesmoorde, geroosterde groenten heel lekker kunnen zijn.

Veel vlees at ik al nooit, al vind ik het af en toe heel lekker. Maar ik heb gemerkt dat een paar stukjes gebakken spek in de stamppot of de pastasaus meer smaak geven dan veel ander vlees en dat ik me ook nog geld bespaar.

Ook heb ik ontdekt dat er met peulvruchten heel veel meer te doen is dan ik altijd dacht. Van kikkererwten maak ik een heerlijke humus voor op brood of een zalige romige soep. Bonen en linzen hoeven niet altijd een soep te worden maar ze kunnen ook heerlijk zijn in een salade of een ovenschotel. Tortilla's met verschillende soorten bonen zijn hier een grote hit.

Boerenkool was bepaald geen favoriet in ons gezin, tot ik geroerbakte boerenkool en boerenkool curry  maakte. Nu vinden ze het allemaal lekker. Ook andere koolsoorten zijn geroerbakt veel smakelijker dan gekookt in water. Ook rauwe koolsalade vinden we heerlijk.

We eten regelmatig een pitabroodje of een zelfgebakken versie in plaats van aardappelen, rijst of pasta. Goedkoop en als je ze van volkorenmeel maakt, gezond en lekker.

Elke dag wat ongezouten noten eten schijnt erg gezond te zijn. Je kunt ze nemen als tussendoortje, maar natuurlijk ook in de muesli of havermout of als knapperige garnering bij de warme maaltijd. Havermout is het allergoedkoopste superfood en ook nog heel erg lekker en makkelijk te klaar te maken.

Pakjes en zakjes met kruidenmix en sausjes laten we steeds meer links liggen. Je betaalt niet alleen veel geld voor weinig, maar al die dingen bevatten waanzinnig veel zout. De meeste mengsels kun je zelf in een paar tellen samenstellen met de inhoud van je kruidenpotjes. Het voordeel is dat je dan ook de smaak kunt aanpassen aan wat jij het lekkerst vindt.

Verse kruiden geven vitaminen en een extraatje aan de maaltijd. Een paar potjes met bijvoorbeeld selderij, tijm en rozemarijn geven heel veel extra smaak in de keuken. Ik koop de plantjes in het tuincentrum omdat die langer meegaan dan die uit de supermarkt.

Ik weet eigenlijk niet of gember een groente is, maar het is een product dat je makkelijk kunt krijgen en dat heel veel smaak toevoegt aan je maaltijd. Het is bovendien heel gezond en ontstekingsremmend. Alleen al de geur van gember die je bakt samen met uien en kruiden geeft je een goed gevoel.

Gewoon eens proberen dat anders eten, is mijn tip.


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Het… 2 uur geleden
Zoekterm: monopoly

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring